Napisz sylabus przedmiotu „zastosowania sztucznej inteligencji w budownictwie” dla studiów na kierunku budownictwo.
Oczywiście! Oto propozycja sylabusu przedmiotu „Zastosowania sztucznej inteligencji w budownictwie” dla studiów na kierunku Budownictwo. Przyjąłem standardowy format akademicki z elementami typowymi dla sylabusu (opis przedmiotu, cele, efekty uczenia się, treści programowe itd.). Można go dostosować do konkretnego programu studiów (inżynierskich lub magisterskich):
Sylabus przedmiotu: Zastosowania sztucznej inteligencji w budownictwie
Kierunek studiów: Budownictwo
Poziom studiów: I / II stopnia (do dostosowania)
Forma studiów: stacjonarne
Semestr: (np. VI / II semestr studiów magisterskich)
Liczba punktów ECTS: 4
Typ przedmiotu: specjalnościowy / fakultatywny (do wyboru)
Forma zajęć: wykład (30h), laboratorium/projekt (30h)
Opis przedmiotu:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z aktualnymi i potencjalnymi zastosowaniami metod sztucznej inteligencji (AI) w sektorze budownictwa. Omawiane będą zarówno teoretyczne podstawy AI (w tym uczenie maszynowe, sieci neuronowe, rozpoznawanie obrazów i analiza danych), jak i praktyczne przypadki ich wykorzystania w projektowaniu, planowaniu, zarządzaniu oraz monitorowaniu procesów budowlanych.
Cele przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami sztucznej inteligencji.
- Ukazanie możliwości zastosowania AI w analizie danych inżynierskich.
- Rozwijanie umiejętności interpretowania wyników algorytmów AI w kontekście budownictwa.
- Praktyczne zastosowanie narzędzi AI w wybranych zadaniach projektowych i diagnostycznych.
Efekty uczenia się:
Po ukończeniu kursu student:
- Wiedza:
- zna podstawowe pojęcia z zakresu AI i uczenia maszynowego,
- rozumie rolę i potencjalne zastosowania AI w inżynierii budowlanej.
- Umiejętności:
- potrafi dobrać odpowiednie metody AI do rozwiązywania konkretnych problemów inżynierskich,
- analizuje i interpretuje dane przy użyciu dostępnych narzędzi AI (np. Python, TensorFlow, scikit-learn),
- potrafi zaprojektować prosty system wspomagający decyzje projektowe lub zarządcze.
- Kompetencje społeczne:
- jest świadomy etycznych i praktycznych aspektów wdrażania AI w procesach inżynierskich,
- potrafi pracować zespołowo nad interdyscyplinarnym projektem.
Treści programowe:
Wykłady:
- Wprowadzenie do AI: definicje, historia, zastosowania w inżynierii.
- Uczenie maszynowe – typy, algorytmy, dane treningowe.
- Sieci neuronowe – podstawy działania, zastosowania w predykcji i klasyfikacji.
- Przetwarzanie danych w budownictwie: sensory IoT, BIM, dane geoprzestrzenne.
- Analiza danych z czujników strukturalnych (SHM).
- AI w projektowaniu konstrukcji i optymalizacji parametrów materiałowych.
- Sztuczna inteligencja w planowaniu i harmonogramowaniu robót.
- Komputerowe rozpoznawanie obrazów w inspekcjach technicznych.
- Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem z użyciem AI.
- Etyka i ograniczenia zastosowań AI w budownictwie.
Laboratoria / Zajęcia projektowe:
- Analiza rzeczywistych danych z monitoringu konstrukcji.
- Budowa modelu predykcyjnego nośności elementów.
- Przykłady klasyfikacji usterek konstrukcyjnych na zdjęciach (computer vision).
- Uczenie maszynowe do przewidywania kosztów budowy.
- Projekt grupowy: koncepcja zastosowania AI do rozwiązania problemu budowlanego.
Metody dydaktyczne:
- wykłady interaktywne,
- laboratoria komputerowe (Python, Jupyter Notebooks),
- praca projektowa (indywidualna i grupowa),
- studia przypadków (case studies),
- prezentacje i dyskusje.
Forma i warunki zaliczenia:
- aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych (20%),
- projekt semestralny z prezentacją (40%),
- kolokwium końcowe lub test z wiedzy teoretycznej (40%).
Literatura podstawowa:
- Goodfellow I., Bengio Y., Courville A. – Deep Learning, MIT Press.
- Russell S., Norvig P. – Artificial Intelligence: A Modern Approach, Pearson.
- bibliografia uzupełniająca z czasopism takich jak Automation in Construction, Advanced Engineering Informatics, Engineering Structures.
Jeśli chcesz, mogę przygotować też wersję w formacie Word/PDF, rozwinąć projekt semestralny albo dostosować sylabus do konkretnego programu studiów lub wymagań uczelni. Chcesz coś z tego?