Drugi dzień obrad konferencji ETEE 2021 był równie smakowity, acz nieco inaczej. Był polskim nazwijmy to formalno-prawnym i biurokratycznym sosie. Najpierw była mowa o Systemach jakości kształcenia w czasie i po pandemii, potem była Debata na temat jakości kształcenia zdalnego i mieszanego. Nie powiem, byłem jednym z bardziej aktywnych dyskutantów. Najpierw w pierwszej części zadałem bardzo proste pytanie – czy jest możliwe zdalne czyli online prowadzenie zajęć a kontrola efektów kształcenia prowadzona w przestrzeni rzeczywistej czyli f2f. Tu była dosyć prosta i jednoznaczna odpowiedź obu referentów – tak. W drugiej części moje pytania były pozornie proste ale jednak z trudne i nie doczekały się prostej i jednoznacznej odpowiedzi. W pierwszym spytałem się, czy zajęcia prowadzone w MS Teams to aktywność w tym mitycznym kontakcie bezpośredni. W drugim chciałem się dowiedzieć, jak należy rozumieć tych 50% punktów ECTS zdobytych w trybie kształcenia na odległość – czy to skala, poziom przedmiotu czy wydziału. Odpowiedź, że należy tu zachować zdrowy rozsądek niestety nie satysfakcjonuje mnie. Chyba ta odpowiedź nie usatysfakcjonowała uczestników, bo padła propozycja, żeby do tego tematu wrócić… za rok.
Stoję na stanowisku, że warto uczestniczyć w konferencjach, bo podczas ich trwania można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy. Kiedyś pisałem w kontekście kształcenia na odległość o słynnej Procedurze 10 z Politechniki Gdańskiej. Na Akademii Górniczo Hutniczej ukazało się Zarządzenie Nr 52/2021 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i prowadzenia zdalnego kształcenia w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Warto zapoznać się z samym zarządzeniem jak i załącznikami. My w tej kwestii mamy nasz jednostronicowy Komunikat 2.