21-L/25

Informator Edukacyjny (25)
Lipiec 2021


Zagajenie…

W pięknych, pełnych nadziei latach ’90 wydawałem Gazetę Inżyniera Lądowego MOMENT. Po 5 latach i 50 numerach, gdy zostałem z pierwotnego składu sam zanuciłem trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść niepokonanym i zamknąłem ten rozdział mojego życia. W ciągu roku napisałem i wydałem 25 numerów Informatora Edukacyjnego, z czego jestem bezczelnie dumny, bo wiele razy na radzie słyszałem teksty – jak to zostało opisane w informatorze. Celem wydawania informatora była próba ruszenia z posad bryły świata, czyli zainicjowanie reform. Kurczę, przecież właśnie ruszyła reforma… programowa dotycząca treści! A powinna raczej ruszyć ta dotycząca formy! A może łatwiej jest wmawiać studentom, że jak się pozamienia godziny, a zostawi kredę i tablicę to będzie super, że lepiej nie mówić? Na pewno decyzja o tym co dalej będzie moją prywatną i niezależną decyzją. Mission completed, melduję, zadanie wykonałem. Udowodniłem, że… Mission Impossible? Czas na drobne podsumowania…


Plus dodatni

Na stronie CI pojawiły się szczątkowe materiały dla użytkowników dydaktycznych systemów informatycznych. Tyle o tym mówiłem i pisałem, że po prostu decydenci mieli tego już dosyć! Szkoda tylko, że tak późno, choć oczywiście lepiej późno niż wcale! Jest to namiastka tego, co jest dostępne na AGH, ale na bezrybiu i rak ryba.


Plus ujemny

Gdy rok temu wypełniałem wniosek awansowy największy problem miałem z punktem „odbyte szkolenia i kursy”. Postanowiłem na koniec nadrobić te braki. Właśnie ukończyłem trzy szkolenia, podczas których padła nazwa INFOX. Klapka w mózgu otworzyła się. INFOX to Rektorski Zespół ds. Nowoczesnych Form Kształcenia. No to może ten zespół robi coś na rzecz edukacji pandemicznej. Wujek Google podał mi adres, zajrzałem i zbaraniałem. Ostatnia aktualizacja pochodzi z 2016 roku. Z drugiej strony słyszę, że „centralka” myśli o nowym serwisie internetowym, jednolitym dla uczelni i wydziałów. Super. Będzie znowu praca z ręcznym przenoszeniem wszystkiego z nowej strony wydziałowej, która nie ma jeszcze roku do jeszcze nowszego i ładniejszego serwisu. Kolejny raz powtórzę – rzecz nie jest w utworzeniu kolejnego serwisu, ale w metodycznej aktualizacji tego, co istnieje.


Minus dodatni

Tak, to nowa kategoria. Dlaczego dodatni? Ano dlatego, że pokazuje, że kolejny raz, znowu miałem rację. Nie byłem miłośnikiem zaorania wydziałowej poczty dla studentów. Nowa, centralna, miała być lepsza. W semestrze zimowym pojawiły się pierwsze problemy, najpierw z zadaniami i sprawdzianami w Teams, które były dostępne z opóźnieniem, ale to oczywiście nie poczta. Sorrki, sprawdzian czy też egzamin typu pisemnego musi mieć określony początek i koniec w czasie. Nie jest obejściem wysyłka tematów przez USOS bo… tam też jest opóźnienie. Można wysyłać maile bezpośrednio, ale… Tu pojawia się problem z adresami. Zamiast numeru indeksu jest USOS-Id, a imię i nazwisko nie są unikatowe w skali uczelni. Ja w styczniu miałem problem, bo czterdziestka studentów twierdziła, że nie dostała maila z linkiem do programu Prime od firmy PTC. Dziś wiem prawie na 100% (stąd minus dodatni), że po prostu ten mail do nich nie dotarł. Po prostu studencki serwer pocztowy czasami „odmawia” odbioru poczty. Wydziałowy pocztylion ponawia próbę wysyłki, być może inne serwisy pocztowe tak nie mają. Jaka to olbrzymia szansa na spektakularne spory może nawet sądowe – nie dostałem informacji…


Minus ujemny

Do systemu USOS dołączane są kolejne “wodotryski”. Ostatnim jest mityczne koordynowanie wnioskami. Nie wiedziałbym jak ten cud techniki działa, gdyby nie to, że byłem recenzentem pracy dyplomowej bronionej 18 czerwca. Mam Internet przez światłowód o szybkości 300 Mbps, więc przyczyn trudności w logowaniu się do APD i USOS i pracy w tych systemach nie należy szukać po mojej stronie. Gdy chcąc wpisać recenzję nie mogłem się zalogować do APD pomyślałem, że może coś się zmieniło i zajrzałem na koordynowanie wnioskami. Pierwszy szok poznawczy przeżyłem, gdy zobaczyłem na liście wniosków sprawy zupełnie mnie nie dotyczące. Ale to nie koniec. W prawej kolumnie kliknąłem na szczegóły i zobaczyłem informacje, których moim nieskromnym zdaniem na bank nie powinienem widzieć. Z tego co pamiętam na ostatniej radzie był ogłaszany wielki sukces. Moim zdaniem jest to sukces inaczej, czyli wtopa. Od zawsze głoszę tezę, że zanim rozpoczniemy “dynamiczny rozwój” i “ucieczkę do przodu” gdzie czeka nas ściana trzeba i warto wykorzystać rzetelnie istniejące opcje. Nie ukrywam mam tu na myśli moduł sprawdziany.


Ostatnia historyjka z Teams

Jako „pełny mocnik” przeprowadziłem bohatersko proces weryfikacji prowadzenia zdalnych zajęć dla 10% prowadzonych przez nas zajęć. Już na etapie przygotowania się do tej akcji informowałem, że raporty obecności nie zawsze się generują. Dlaczego się nie generują? Oczywiście napisałem o problemie na mityczny adres 5999@pw. Wywiązała się całkiem długa wymiana zdań z konkluzją, którą cytuję. Z tego co widzę to zostaje opcja „proszę spróbować przez przeglądarkę” lub „proszę skontaktować się ze swoim działem it który może sprawdzić kto był” i tyle microsoft o tym mówi 🙁 Centralka nie wie… Radzi mi więc: zostaje jedynie zabezpieczać się poprzez pobieranie listy na koniec każdego spotkania. No to ja informuję… Na 99.99% dzieje się tak dlatego, dlatego, że raport „należy” do tego, kto pierwszy wszedł na spotkanie. Starałem się być pierwszy, ale kilka razy studenci byli pierwsi. Pewnikiem jest jakie konfiguracyjne obejście, ale… Na pewno nie będę rozgryzał i studiował Teams…


ENHANCE bis

W numerze 19 „żaliłem” się, że ENHANCE jest nie dla mnie. Pod koniec czerwca dostałem następującą informację mailową. W dniach 1 – 2 lipca 2021 r. Politechnika Warszawska organizuje “ENHANCE workshop on on-line learning and teaching”. Zapraszamy do wygłoszenia prezentacji tych z Państwa, którzy chcieliby podzielić się swoimi doświadczeniami i pomysłami na ulepszenie nauczania zdalnego. Prosimy o nadsyłanie zgłoszeń do dn. 28 czerwca (poniedziałek) do godziny 12:00. Podpisane: Specjalista ds. Administracyjno-Finansowych.
Ku mojemu pozytywnemu zadziwieniu zostałem “zakwalifikowany” do wystąpienia w ramach ENHANCE. Więcej informacji można znaleźć na stronie ENHANCE a samo moje nagranie na blogu ZTI.


Mission completed

Pierwszego lipca ukazał się Komunikat JMR PW. Czy wiecie Drodzy Czytelnicy, że jest pięć typów dokumentów JMR? Decyzje, Zrządzenia, Pisma okólne, Komunikaty i Obwieszczenia. Tym razem nowości i ciekawostki są właśnie w pierwszym tegorocznym komunikacie… Wymienię tylko dwie.
Pierwsza z punktu drugiego jest następująca: przewiduje się, że kształcenie w Politechnice Warszawskiej w roku akademickim 2021/2022 będzie przebiegało stacjonarnie. Tego samego dnia wszyscy NA wydziału otrzymali pismo, w którego pierwszych linijkach czytamy: w związku z możliwym wydłużeniem okresu prowadzenia zajęć dydaktycznych w trybie zdalnym na semestr zimowy kolejnego roku akademickiego […]. JMR przewiduje więc jedno, a my uważamy, że możliwe jest coś innego. Wiem jedno – nie jest możliwe, abym pobił rekord świata w skoku o tyczce. Co więcej nie przewiduję nawet startu w takich zawodach.
W piątym punkcie komunikatu JMR czytamy: w przypadku silnego rozprzestrzeniania się nowych mutacji wirusa SARS-CoV-2 jesienią bieżącego roku, konieczne będzie rozpoczęcie nauki w trybie hybrydowym lub zdalnym. Niniejszym więc ogłaszam, że zakończyłem moją batalię o to, aby wprowadzić kształcenie typu blended. Mówiłem o tym trzy razy chyba dobitnie i wyraziście. University of Manchester robi zwrot w kierunku flexible blended learning, my trzymamy się hybrydy. Cóż, pozostawię to bez komentarza! Milczenie jest złotem…
Trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść niepokonanym…


R. Robert Gajewski