20-W/23

Informator Edukacyjny (23)
Numer nadzwyczajny 25.05.2021


Moje wystąpienie

Wczoraj odbyło się pierwsze webinarium z cyklu co najmniej dwóch zatytułowanych uczmy się – dobre praktyki w zdalnym nauczaniu na PW. Zarówno slajdy jaki nagranie prezentacji są dostępne w sieci. Uważam, że na tle innych wystąpień wypadłem dobrze a może wręcz bardzo dobrze. Moja prezentacja czy też opowieść miała charakter dosyć uniwersalny. Najpierw zarysowałem obraz sytuacji, potem pokazałem dokonania a na koniec wybiegłem w przyszłość. Trzy pozostałe prezentacje dotyczyły bardzo ciekawych, ale szczególnych przypadków: pomysłu na tablice wykładowe w postaci kartek, prowadzenia laboratorium na żywo i zajęć z matematyki. Dyskusji w zasadzie nie było. Zastąpił ją panel. Cóż, początki są trudne, ważny jest… koniec.


Hybrid czy Blended?

Nie byłbym sobą, gdybym nie wykorzystał webinaru do zrobienia ankiety dotyczącej trybu hybrid i blended. W dwóch pierwszych pytaniach wykorzystałem czteropunktową skalę Likerta. Możliwe odpowiedzi na pytanie jak oceniam tryb hybrid i blended były następujące: bardzo źle, źle, dobrze, bardzo dobrze. Ostatnie pytanie dotyczyło wyboru trybu hybrid lub blended przy założeniu, że nie będą możliwe zajęcia w pełni stacjonarne lub zdalne. Wyniki z 51 ankiet w procentach są następujące:
Ocena trybu hybrid: 7.8% bardzo zła , 25.5% zła, 47.1% dobra, 19.6% bardzo dobra
Ocena trybu blended: 0.0% bardzo zła , 9.8% zła, 52.9% dobra, 37.3% bardzo dobra
Wybór między hybrid a blended: 68.8% blended, 31.4% hybrid
Wyników nie trzeba chyba komentować, mówią same za siebie. Jakie będą decyzje można sobie wyobrazić…


CEL- Gdańsk

Na jednym ze slajdów pokazałem, że mój cel to… CEL. Chciałbym, aby na uczelni, z którą jestem związany 47 lat było podobnie jak na AGH, gdzie w ramach Centrum E-Learningu są dostępne: szkolenia, webinary, studio webinarowe, tutoriale, e-materiały. Podczas seminarium nie wspomniałem o Gdańsku – robię to teraz. Od listopada Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej zorganizowało ponad dwadzieścia spotkań, których pełna lista wraz z linkami jest poniżej. A u nas? W tym miejscu przypomina mi się mój ulubiony akademicki suchar. Z Sali wykładowej wychodzi statecznie profesor z nadwagą taki jak ja. Młody adiunkt wbiega do Sali ze stertą książek i zagaduje profesora. Ja biorę te książki, żeby mnie studenci nigdzie nie zaskoczyli, Pan to ma to wszystko w głowie. Profesor ze stoickim spokojem odpowiada – myli się Pan, ja mam to… centralnie w tle. No właśnie, gdzie my to wszystko mamy?

28.05.2021 Szkolenie CNE: O żarcie i zabawie na zajęciach ze studentami. „Dydaktyczne Piątki” w Centrum Nowoczesnej Edukacji: „O wizytach Herkulesa, podręcznikach na wesoło i escape roomach, czyli o żarcie i zabawie na zajęciach ze studentami”

21.05.2021 Doświadczenia wynikające z pracy metodą projektu. „Dydaktyczne Piątki” w Centrum Nowoczesnej Edukacji: „Doświadczenia wynikające z pracy metodą projektu zamawianego przez klienta zewnętrznego”

14.05.2021 Szkolenie CNE: Wykładowca na tropie niewiedzy studenta. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Wykładowca na tropie niewiedzy studenta. Podstawy neurobiologiczne wpływu strachu na przywoływanie śladów pamięciowych”

07.05.2021 Szkolenie CNE: English sounds in technology. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „English sounds in technology – pronunciation workshop”

30.04.2021 Szkolenie CNE: Wzmocnienie aktywności i kompetencji studenta. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Wzmocnienie aktywności i kompetencji studentów. Metoda (IM)IPITHIA”

23.04.2021 Szkolenie CNE: Kultura a uczenie się i nauczanie. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Kultura a uczenie się i nauczanie, czyli wykład dla grup wielokulturowych”

16.04.2021 Jak efektywnie pracować ze studentami metodą case study. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Jak efektywnie pracować ze studentami metodą case study”

15.04.2021 Szkolenie CNE: Kolokwia i egzaminy z zadaniami otwartymi. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Przykład sposobu organizacji kolokwiów i egzaminów online z zadaniami otwartymi”

09.04.2021 Szkolenie CNE: Wciągający studentów kurs na eNauczaniu. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: „Dobre praktyki: jak może wyglądać wciągający studentów kurs na eNauczaniu. Podróż po kursie z fizyki”

26.03.2021 Szkolenie CNE: Niezwykła moc zadawania pytań w nauczaniu. „Dydaktyczne Piątki” w CNE: Szkolenie dla nauczycieli akademickich „Niezwykła moc zadawania pytań w nauczaniu”

12.03.2021 Szkolenie CNE: Kiedy student się uczy? „Dydaktyczne Piątki” w CNE: Szkolenie dla nauczycieli akademickich „Kiedy student się uczy? Techniki i narzędzia wspomagające proces efektywnej nauki studentów (w oparciu o wiedzę neurobiologiczną)”

05.03.2021 Szkolenie CNE: Błędy wykładowców oczami studentów. Centrum Nowoczesnej Edukacji PG zaprasza na kolejne cotygodniowe szkolenie w ramach programu „Dydaktyczne Piątki”: Błędy wykładowców oczami studentów. Porażka jako sposób osiągania mistrzostwa.

26.02.2021 Szkolenie CNE: Sprawdzone metody pracy zespołowej. Centrum Nowoczesnej Edukacji PG zaprasza na kolejne cotygodniowe szkolenie w ramach programu „Dydaktyczne Piątki”: Jak zbudować system pracy zespołowej na wykładach, ćwiczeniach i laboratoriach (sprawdzone pomysły).

19.02.2021 Szkolenie CNE: Ćwiczenia rachunkowe zdalnie. CNE PG zaprasza na udział w kolejnym szkoleniu ASYNCHRONICZNYM – materiały w formie e-learningowej dostępne są na kursie „Dydaktyczne Piątki” na eNauczaniu. Zapraszamy do aktywnego udziału (dyskusji na forach).

19.02.2021 Szkolenie CNE: Niezwykła moc pytań w nauczaniu. CNE PG zaprasza na kolejne cotygodniowe szkolenie w ramach programu „Dydaktyczne Piątki”: W jaki sposób wspierać studentów pytaniami. Tworzenie kontekstu do zadawania pytań. Budowanie relacji. Grupy wielokulturowe.

12.02.2021 Szkolenie CNE: Praca zespołowa na eNauczaniu CNE PG zaprasza na kolejne cotygodniowe szkolenie w ramach programu „Dydaktyczne Piątki”: Narzędzia Moodle wspierające pracę zespołową studentów: wiki, warsztat, słownik

11.02.2021 Platforma eNauczanie: quizy i Q&A. CNE PG zaprasza na szkolenie dotyczące tworzenia quizów (poziom podstawowy i zaawansowany) oraz sesji Q&A (rozwiązywanie problemów). Szkolenie przeprowadzi dr Iwona Mokwa-Tarnowska. Link: http://bityl.pl/XwT6Y

05.02.2021 Panel Dyskusyjny: Egzaminowanie w pandemii. Dyskusja moderowana na bazie materiałów wypracowanych w module o tej samej nazwie na kursie na eNauczaniu „Dydaktyczne Piątki”. Doświadczenia i przemyślenia uczestników, problemy, pytania, dyskusja.

22.01.2021 Szkolenie CNE: Oceniania studentów w eNauczaniu. CNE PG zaprasza na kolejne cotygodniowe szkolenie w ramach programu „Dydaktyczne Piątki”: Jak wykorzystać Moodle do tworzenia quizów i zadań (prawda/fałsz, dopasowanie, luki, otwarte, obliczeniowe, tekstowe).

20.11.2020 Jak utrzymać zaangażowanie studentów online? Szkolenie dotyczące angażowania studentów podczas zajęć online

18.11.2020 Dydaktyczne piątki. Do końca roku odbędą się cztery szkolenia online:
20 listopada, godz. 13.00-14.30: Jak utrzymać zaangażowanie studentów podczas zajęć online?
27 listopada, godz. 13.00-14.30: Narzędzia IT w pracy dydaktycznej
4 grudnia, godz. 13.00-14.30: Angażujące formy zadań: 20 sposobów na wzbudzenie motywacji studentów
11 grudnia, godz. 13.00-14.30: Grywalizacja w dydaktyce akademickiej


Oświadczenie dotyczące założeń

W poniedziałek 24 maja 2021 o 17:06 otrzymałem jak wszyscy Członkowie Rady Wydziału porządek środowych obrad. Powiedzmy to eufemistycznie lekko zaskoczył mnie punkt 3.2 Wyrażenie opinii Rady Wydziału w sprawie przyjęcia założeń będących podstawą do realizacji dydaktyki w r.a. 2021/2022. Przejrzałem dokładnie pocztę. Nie znalazłem żadnego służbowego mejla, w którym byłoby choćby słowo o tych mitycznych założeniach. Nie wiem nic o żadnych założeniach ani jako szary pracownik ani jako „pełny mocnik”. Zakładam, że Pan Dziekan wie o tych założeniach i w krótkich żołnierskich słowach przedstawi nam przez godzinę sytuację, która jest bardzo złożona i co więcej zmienia się dynamicznie. Idę o zakład, że po takiej prezentacji nie będzie ani miejsca, ani czasu, ani potrzeby na jakąkolwiek dyskusję. Wszystko już mamy przecież dawno przegadane. Potem w rytm radosnego klaskania uszami będzie głosowanie. Kto przeciw, nie widzę, nie słyszę. Znowu nasza ukochana aklamacja.
Ja moje zdanie wyrażam od lat w publikacjach i na służbowym blogu a od roku dodatkowo w informatorze. Ale kto to wszystko przeczyta… Dlatego skrót dla wszystkich zagonionych upychaniem slotów.
1 Mam obawę, że nie wrócimy do prowadzenia wszystkich zajęć synchronicznie w sali.
2 Mam nadzieję, że nie będziemy musieli jak przez ostatnie trzy semestry prowadzić wszystkich zajęć zdalnie.
3 Pozostaje nam nasz ulubiony zgniły kompromis.
4 Pierwsza możliwość to tryb hybrid czyli ni pies ni wydra coś na kształt świdra. Wszystko jest synchronicznie, część w sali, część zdalnie. A podział jest administracyjny.
5 Druga możliwość to tryb blended czyli realizacja części zadań dydaktycznych (pensum) w trybie asynchronicznym.
6 Całym sercem i rozumem jestem za trybem blended. Jeśli zwycięży hybryda będę oczywiście realizował powierzone mi zadania z pieśnią na ustach i ku chwale…


Mega tabelka

Jakoś tak chyba na początku maja zostaliśmy uraczeni wypełnianiem tabelki z czymś, co się chyba nazywało nasz profil. 90% pracy polegało na kopiowaniu i wklejaniu informacji z repo i USOS co opisałem na moim służbowym blogu. Osobiście wypełniłem dwanaście stron, rekordziści znacznie więcej. Dlaczego wracam do tego starego kotleta? Uprzejmie wszystkich informuję, że jako samozwańczy Rzecznik i Obrońca Normalności składam w tej sprawie zgodnie ze Statutem pisemną interpolację do Pana Dziekana.


R. Robert Gajewski