Informator Edukacyjny (9)
23.09 – 29.09.2020
Masowe direct instruction
Czwarty odcinek przyspieszonego kursu „zdalnego prowadzenia zajęć” będzie w całości poświęcony przygotowaniu multimedialnych materiałów zastępujących to nieszczęsne direct instruction. Napisałem celowo multimedialnych, bo umówmy się, plik PDF nawet z najpiękniejszymi slajdami nie załatwia sprawy. Podobnie jak książka… Te multimedialne materiały powinny stanowić cyfrową wersję, kopię tego, co ma miejsce podczas zajęć. Tego typu podejście o czym starałem się przekonać w poprzednich odcinkach nabiera szczególnego znaczenia dla „przedmiotów masowego rażenia” gdzie z definicji wielokrotnie powtarzamy ten stały element gry, czyli direct instruction. Najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest nam potrzebne poza chęciami do przygotowania takich materiałów. Po pierwsze komputer, najlepiej laptop, z mikrofonem i być może także kamerką oraz odpowiednie oprogramowanie do wykonywania screencastów. Od kilu lat używam programu BB Flashback Express, który jest w tej wersji nieodpłatny. Trzeba go pobrać i zainstalować. Jego obsługa jest prosta i intuicyjna. Warto po instalacji zrobić kilka prób i sprawdzić jakość dźwięku. Pliki z filmami możemy przechowywać w chmurze. Są one duże, więc nie można ich umieszczać bezpośrednio na Moodle jako plik. W Moodle umieszczamy jedynie linki do filmów. Filmy można także umieścić na kanale YouTube, ale do tego jest potrzebne konto w usługach Google. Jeśli nie chcemy, aby oglądał je cały świat możemy nadać im status niepubliczne – wtedy będą dostępne jedynie dla posiadaczy linku. Można zajęcia nagrać z wykorzystaniem Teams, ale jak to wielokrotnie podkreślałem, jeśli nie muszę to się do tego cudu techniki nie dotykam. W kolejnym kroku omówię zidentyfikowane przeze mnie w marcu rodzaje nagrań.
Tablica
Tablica to nagranie, które symuluje, czyli udaje zajęcia prowadzone na tablicy. Sugeruję wykonywanie krótkich nagrań, 5-10-15 minut. Po pierwsze długie nagranie może znudzić i zmęczyć widza. Po drugie w przypadku konieczności wykonania ponownego nagrania lepiej jest powtórzyć 5 minut a nie 45. Do wykonania takiego nagranie niezbędne jest posiadanie komputera z ekranem dotykowym. Rysowanie i pisanie myszką lub na tablecie graficznym jest trudne i przynosi bardzo kiepskie efekty. Ja pisałem i rysowałem wykorzystując darmową aplikację Microsoft Whiteboard. Nagranie wykonałem nieodpłatną wersją programy BB FlashBack Express. Czas przygotowania nagrania był dokładnie równy czasowi wykonania nagrania. Poświęciłem zero dodatkowych minut i wydałem zero pieniędzy.
Slajdy
Screencast typu slajdy to jest absolutna klasyka. Warto nagrywać krótkie klipy, które moim zdaniem lepiej skupią uwagę Studentów. Oczywiście warto je opisywać i nazywać na portalu inaczej niż pi-03-02-2020. Ja wiem o co tutaj chodzi. Część trzecia drugiego wykładu z podstaw informatyki prowadzonego w roku 2020. I jeszcze jeden stały komentarz – kosztowało mnie to dokładnie tyle czasu, ile samo nagranie i zero złotych. Powtarzam też raz jeszcze dobrą radę – róbmy krótkie klipy.
Mikser
Mikser jest przykładem nagrania typowego dla zajęć w laboratorium komputerowym, co ćwiczę od trzydziestu lat. Są tam slajdy, jest prezentacja strony internetowej, są obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym i tekst pisany ręcznie na tablicy. To nagranie dedykuję wszystkim gęgaczom i śledziennikom, który uważają, że przygotowywanie materiałów multimedialnych i innych materiałów e-learningowych wymaga czasu i znacznych środków. Wykonując to nagranie nie straciłem czasu a wręcz przeciwnie. Zyskałem dokładnie trzy godziny, bo tyle czasu zajmuje mi podróż na wydział i powrót do domu! A oprogramowanie jest darmowe…
Mikser+
Mikser+ to moje twórcze rozwinięcie prezentacji typu Mikser. W mikserze miksowałem czasowo, czyli kolejno były wyświetlane różne okna aplikacji. Mikser+ jest przestrzenny i jest dla tych, co jednocześnie puszczają slajdy i piszą po tablicy. Dodatkowo umieściłem na nagraniu obraz z kamery. Można? Można! Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu! Ja znowu znalazłem sposób! W tym miejscu jeszcze podpowiedź dla osób bez kamerki. Jeśli chcemy, aby nagranie było bardziej osobiste możemy dodać swoją „statyczną” fotogafię.
Kartka
Kartka to będzie chyba zdecydowanie ostatni opisany przeze mnie sposób. Jest to jednocześnie odpowiedź na teksty typu: nie robię prezentacji w PowerPoint, nie używam do prowadzenia zajęć żadnych materiałów w sieci, nie mam ekranu dotykowego i rysika, więc co mam zrobić? Pytam się więc co masz Drogi Nauczycielu Akademicki. Jeśli są to te wspaniałe kartki, z których przelewana jest na tablicę wiedza tajemna to można je zeskanować lub sfotografować a potem omówić jak na prezentowanym filmie.
Główka
Jeśli Drogi Nauczycielu Akademicki lecisz na wykładzie „z bańki” i nic nie piszesz to… sfilmuj swoją „gadająca głowę”. Nagranie to można wykonać nawet przy pomocy smartfonu.
Audio
Jeśli nie chcemy upubliczniać w sieci swojego wizerunku możemy zabawić się w radio i nagrać swój głos. Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu.
Moje osobiste podsumowanie
Wysyłanie mejlem plików PDF do setek studentów nie wydaje się być najlepszym sposobem „zdalnego prowadzenia zajęć”. Jeśli podstawą muszą być pliki PDF to można je umieścić na Moodle. Podobnie zbieranie prac mejlem też nie jest najlepszym pomysłem. To także umożliwia Moodle. Jak to działa w Teams nie wiem i szczerze powiem nie odczuwam nieodpartej potrzeby rozgryzania tego. Mnie Moodle absolutnie satysfakcjonuje. Przygotowanie multimedialnych direct instruction także nie jest skomplikowaną czynnością. Można to zrobić także w Teams ale tak jak wielokrotnie mówiłem i pisałem – to nie jest moja bajka. Teams to jedyne dopuszczalne narzędzie do pracy synchronicznej, będę więc z niego korzystał do prowadzenia „zajęć na żywo” i konsultacji. A te rzeczone „zajęcia na żywo” oprę na paradygmacie odwróconej klasy. Nie będę powtarzał tego, co jest w nagraniu, ale aktywnie będę pomagał Studentom as they apply concepts. Zajęcia komputerowe „masowego rażenia” nie są być może najlepszym poligonem, ale pozostaję niezmiennie optymistą. Testy z wykładów będę przeprowadzał w sposób zdalny, sprawdziany praktyczne chciałbym przeprowadzić w sali. Jeśli nie będzie to możliwe trzeba będzie lekko przedefiniować ich charakter. No bo umiejętność korzystania z oprogramowania to coś więcej niż umiejętność odklikania tego, co jest zapisane na kartce.
Praktyki i konsultacje
Podsumowując stawiam jak tydzień temu otwarte pytanie – czego w screencastach brakuje do pełnego szczęścia? Pytanie zadaję przede wszystkim tym, którzy z uporem godnym lepszej sprawy produkują pliki PDF. W razie wątpliwości zapraszam na konsultacje, a jeśli będzie kilka chętnych osób zorganizuję synchroniczne praktyki korzystania z aktywności Moodle.
R. Robert Gajewski